sobota, 30 stycznia 2016

Indeks Glikemiczny

Witajcie! 

Tak jak obiecałam kilka dni temu na Facebooku, zainspirowana odkopaną niedawno książką o diecie South Beach postanowiłam, podzielić się z Wami jej założeniami. Przede wszystkim ta książka nie mówi tylko o diecie (sama nie cierpię tego słowa), przede wszystkim mówi o wprowadzeniu w życie kilku zasad, które pozwolą nam zdecydowanie zdrowiej żyć a przede wszystkim kontrolować swoją wagę i pozbyć się szeregu różnych chorób, które głównie spowodowane są złym odżywianiem, bądź genami (z którymi również można walczyć). Do przeczytania został mi jeszcze jeden jej tom, ale obiecuję Wam, że na pewno w niedalekiej przyszłości pojawi się post o niej i to nie jeden!, ponieważ jestem nią zachwycona... 
Zanim jednak zaczniemy warto omówić termin indeksu glikemicznego, na którym własnie ten sposób odżywiania się opiera. Czym jest, jak wprowadzić go w życie oraz o czym tak naprawdę świadczy indeks glikemiczny, dla kogo jest przeznaczony? To wszystko wraz z tabelą indeksu znajdziecie właśnie w dzisiejszym poście. Dlatego wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszam!! :) 



Czym jest INDEKS GLIKEMICZNY?

to wskaźnik, który określa wzrost poziomu cukru we krwi, po dwóch godzinach od zjedzenia danego produktu. Im niższy indeks glikemiczny potrawy tym lepiej. 
Spożywanie w nadmiarze produktów o zbyt wysokim indeksie glikemicznym może przyczynić się do powstawania chorób cywilizacyjnych takich jak: otyłość, cukrzyca, choroby układu sercowo-naczyniowego a nawet niektórych typów nowotworów. 

Indeks glikemiczny klasyfikuje żywność według siły, z jaką podnosi ona stężenie cukru we krwi, przez co pozwala lepiej kontrolować glikemię, od której zależy nasze dzienne samopoczucie, sprawność fizyczna i psychiczna, a także apetyt, nie mówiąc już o  długotrwałym wpływie na nasze zdrowie.
Dokładną tabelkę z indeksem glikemicznym poszczególnych produktów znajdziecie poniżej.



Dlaczego indeks glikemiczny produktów jest ważny?

Podczas trawienia produkty węglowodanowe są przekształcane w cukier prosty czyli glukozę, która transportowana jest do krwi.
Jeśli poziom glukozy jest wysoki (po zjedzeniu produktów o wysokim IG), następuje wyrzut insuliny. A to właśnie duże wahania w jej wydzielaniu przyczyniają się do odkładania się tłuszczu w organizmie.
Kiedy IG produktów węglowodanowych jest niski, nie dochodzi do skoków wydzielania insuliny, albo są one minimalne.


PRODUKTY O NISKIM IG - poniżej 40

Są to produkty zawierające wolno trawione i wchłaniane węglowodany, po których spożyciu stężenie glukozy we krwi podnosi się powoli i tak samo wolno spada.

Przykłady produktów: jaja, kawa, herbata, ryby, awokado, brukselka, ogórek, oliwki, przyprawy suszone, cukinia, czarna porzeczka, fasola szparagowa, kiszona kapusta, orzechy, seler naciowy, większość warzyw zielonych, sok z cytryny, czekolada gorzka z zwartością kakao minimum 70%, owoce jagodowe, czosnek, dżem niskosłodzony, owoce cytrusowe, pomidory, brzoskwinie, dziki ryż, groszek zielony, jabłka, jogurt odtłuszczony, nasiona (siemie lniane, słonecznik.


PRODUKTY O ŚREDNIM IG - od 40 do 60

Przykłady produktów: chleb orkiszowy, makaron razowy, kasza gryczana, makaron al dente, płatki owsiane surowe, sok z marchwi, ryż brązowy, winogrona, żurawina, kiwi, kuskus, ketchup, musztarda, masło orzechowe bez cukru, banany niedojrzałe, chleb żytni, kokos, bataty.


PRODUKTY O WYSOKIM IG - powyżej 60

Zawierają łatwo przyswajalne węglowodany, które są szybko trawione i wchłaniane z przewodu pokarmowego, co powoduje, że stężenie glukozy we krwi ulega gwałtownemu podwyższeniu, a następnie obniżeniu.

Przykłady produktów: banany dojrzałe, kakao słodzone, majonez, miód, mleko tłuste, owsianka gotowana, batoniki czekoladowe, biszkopt, bułki pszenne, cukier, daktyle suszone, makaron z białej mąki, napoje gazowane, sucharki, ziemniaki gotowane, marchew gotowana, chleb, płatki kukurydziane, ziemniaki pieczone, ziemniaki smażone, piwo.




__________________________________

Jakie są czynniki wpływające na wartość indeksu glikemicznego?
  • rodzaj produktu, warunki uprawy, a w przypadku owoców i warzyw - stopień dojrzałości
  • stopień przetworzenia - produkty mniej przetworzone mają niższy IG, np. płatki owsiane czy mąka razowa niż np. słodkie płatki śniadaniowe
  • temperatura i czas obróbki termicznej, np. IG surowej marchewki wynosi 20 a rozgotowanej - aż 85
  • zawartość błonnika rozpuszczalnego - im wyższy jego poziom, tym niższy IG produktu
  • obecność tłuszczów - obniża IG potraw
  • obecność białka - obniża IG potraw, a tym samym zmniejsza glikemię poposiłkową, 
  • rodzaj węglowodanów - produkty zawierające fruktozę lub laktozę charakteryzują się niższym IG niż te z przewagą glukozy
  • skład diety - pozawęglowodanowe składniki diety wpływają na stężenie cukru we krwi po posiłku, np. dodatek masła do białego pieczywa znacząco zwalnia tempo trawienia posiłku, co zmniejsza całkowitą wartość IG.
Tym tematem, na pewno zdecydowanie bardziej zajmę się w kolejnych postach, już stricte dotyczących książki, ponieważ w niej było to bardzo dobrze opisane. Oczywiście nie mam tu na myśli, że jedzenie np. tłustych frytek ma znaczenie odchudzające... oczywiście, że nie. Jednak zdecydowanie spowalnia proces trawienia, przez co organizm przyswaja dużo mniej cukrów. Ale tak jak mówiłam, tym tematem zajmę się dokładnie nieco później. 

W dzisiejszym poście to już wszystko, mam nadzieję, że zawarłam w nim wszystkie podstawowe informacje dotyczące Indeksu Glikemicznego, tak a żeby zdecydowanie lepiej zrozumieć istotę diety South Beach, a w zasadzie sposobu odżywiania zgodnego z jej zasadami. Ale to tak naprawdę kropelka wiedzy w pigułce. W kolejnym poście zajmę się teorią, że indeks glikemiczny to kompletna bzdura bo i takie opinie istnieją... jednak czy tak naprawdę jest dowiecie się w kolejnym poście! :) 



Trzymajcie się ciepło! 
Ja zakatarzona i pociągająca, wracam pod ciepłą kołderkę z ogromnym kubkiem gorącej herbaty! 
Bądźcie zdrowe, buziaki! :)


4 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. dzięki za uwagę, niedopatrzenie ;)

      Usuń
  2. Indeks glikemiczny i odnośnik do wielkości porcji, czyli ładunek glikemiczny to de facto jedne z najważniejszych czynników wpływających na zdrowie, czy wygląd sylwetki. Szkoda, że tak wiele osób nie zwraca na to totalnie uwagi :(
    Bardzo dobry art. Pozdrawiam Cię serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja od siebie na prawdę polecam Silvets.Świetny produkt wspomagający odchudzanie.Żadne środki do tej pory mi nie pomagały.Wiadomo,że samo nie zrobi się nic,ale wiele zawdzięczam temu preparatowi :) :)
    Można zamówić tutaj:
    http://nplink.net/zcUsivSx

    OdpowiedzUsuń

Popularne posty

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...