czwartek, 1 marca 2018

Rozgrzej się! i przyspiesz metabolizm.


Witajcie. 
Myślałam, że na tego typu post będzie już za późno, jednak nic bardziej mylnego. Za oknem niby piękne słońce, które dodaje mnóstwo motywacji, jednak temperatury iście zimowe. Stąd pomysł na dzisiejszy post, który przyda się nie tylko zimową porą.
Na pewno niejednokrotnie słyszeliście już o rozgrzewających właściwościach ziół i przypraw. Dziś postaram się przedstawić Wam te najlepsze, które nie tylko korzystnie wpłyną na nas zimą, ale również pomogą uporać się nam z różnymi chorobami i pozytywnie wpłyną na nasz metabolizm. Tak właśnie! Rozgrzewające przyprawy świetnie go podkręcają, co zapobiega odkładaniu się zbędnego tłuszczyku w zimnych miesiącach, jak również pomaga w walce ze zbędnymi kilogramami. Zapraszam! :) 

Wiadomo nie od dziś, że zima tak naprawdę sprzyja naszemu odchudzaniu. Im chłodniej tym organizm musi wyprodukować więcej ciepła do ogrzania się, na co oczywiście pobierana jest energia z komórek tłuszczowych. Niestety zima to też, czas (niestety dla naszego ciała) kiedy to zdecydowanie więcej czasu spędzamy w domu, zajadamy się ciepłymi, dość kalorycznymi obiadami i przekąskami... a wszystko po to, żeby było nam ciepło, przytulnie i po prostu miło. Ja też jestem z tych osób które bardzo lubią ten czas spędzić pod kocem, z pyszną herbatką i koniecznie czymś dobrym do jedzenia. Jednak, żeby lepiej podkręcić nasz metabolizm i nie pozwolić na dodatkowe kilogramy, w nasze codzienne menu wplećmy te przyprawy, które nie dość, że świetnie podkręcają smak naszych potraw i napojów, świetnie rozgrzewają nasz organizm to jeszcze zapobiegają przeziębieniom (częstym w tym okresie), pobudzają krążenie krwi i usuwają nadmiar wody z naszego organizmu. Dlatego, pamiętajmy o nich, nawet kiedy mróz trochę odpuści :)


IMBIR 

Wyraźnie ostry, a jednocześnie przyjemnie cytrynowy i orzeźwiający imbir rozgrzeje organizm, poprawi krążenie i wzmocni odporność, a także wspomoże leczenie kiedy dopadnie już nas infekcja. 
  • najbardziej znany jest z leczenia nudności i problemów z żołądkiem
  • hamuje działanie kortyzolu - hormon oczywiście nam bardzo potrzebny, jednak zbyt wysoki jego poziom może zwiększyć nadmiar tłuszczu na brzuchu i powodować tycie.
  • nie podnosi poziomu glukozy ani insuliny we krwi
  • w naturalny sposób zwiększa termogenezę i zmniejsza uczucie głodu
  • obniża stężenie cholesterolu i trójglicerydów
  • wiele badań potwierdza, że imbir zawiera substancje, które zwalczają komórki rakowe i mogą zapobiegać powstawaniu raka.
  • jest naturalnym antybiotykiem
  • redukuje ból mięśni po wyczerpujących ćwiczeniach
  • zwiększa koncentrację i wydajność umysłową, co poprawia ukrwienie mózgu.

Gdzie dodawać?
Świetnie sprawdzi się jako dodatek do herbaty lub ciepłej wody z miodem. Imbir można stosować zarówno do słodkich jak i pikantnych potraw.


KURKUMA

Ta żółto-pomarańczowa przyprawa jest jednym z najbardziej ocieplających ziół. Ma lekko pikantnym smak, a korzenny zapach kojarzy się z kuchnią indyjską. 
  • oczyszcza krew i ma działanie przeciwzapalne
  • przyśpiesza krążenie 
  • przyspiesza przemianę materii
  • zmniejsza tworzenie się tkanki tłuszczowej poprzez hamowanie naczyń krwionośnych które są potrzebne do wytworzenia komórek tłuszczowych
  • pomaga regulować poziom insuliny we krwi i tym samym kontrolować poziom glukozy
  • działa wspomagająco na pracę organów odpowiadających za detoks organizmu - wątrobę i trzustkę
  • działa, jak silne leki przeciwzapalne
  • działa przeciwbólowo

Gdzie dodawać?
Fajnie sprawdza się jako dodatek do dań z fasoli i soczewicy.  Warto wiedzieć, że samej kurkumy organizm nie jest w stanie przyswoić. Aby się wchłonęła należy ją zmieszać z pieprzem.


KARDAMON

Przyprawa bardzo wyrazista w smaku i zapachu. Te aromatyczne, zielone ziarenka są niezwykle popularne na całym świecie. Kardamon ma pikantny, lekko słodkawy smak i podobnie jak imbir ma właściwości rozgrzewające.
  • działa przeciwzapalnie na układ oddechowy
  • pomaga w oczyszczaniu organizmu z toksyn, usuwa nagromadzony wapń i mocznik w nerkach
  • jest źródłem potasu, wapnia i magnezu
  • zwiększa metabolizm i zdolność organizmu do spalania tłuszczu
  • jest źródłem melatoniny - która może być cennym narzędziem w walce nie tylko z otyłością, lecz także z cukrzycą i hiperlipidemią (podwyższone stężenie trójglicerydów i LDL)

Gdzie dodawać?
Idealnie sprawdza się jako dodatek do herbaty i kawy. Możemy używać go również do zup oraz dań rybnych. Świetnie podkręca smak pieczonej dyni lub marchwi.


CHILI

Na temat ostrych papryczek chili przez lata pojawiło się mnóstwo mitów. Dziś wiadomo, że warzywa te stanowią nie tylko cenny dodatek do wielu potraw, ale też wykazują właściwości zdrowotne. Swój ostry smak papryczki zawdzięczają kasaicynie.
  • hamuję produkcję cholesterolu w wątrobie i zmniejsza jego stężenie we krwi
  • działa zbawiennie na układ immunologiczny
  • działa przeciwbólowo 
  • korzystnie wpływa na układ krążenia i trawienny
  • oczyszcza drogi oddechowe w przeziębieniach 
  • dodatkowo wyzwala wydzielanie endorfin

Gdzie dodawać?
Fajnie sprawdza się jako dodatek do gorzkiej czekolady, oraz jako dodatek do mies i drobiu. Często używam jej również do lecza i kuchni meksykańskiej.


CYNAMON

Kto z nas nie zna ciepłego, korzennego zapachu cynamonu, przyjemnie kojarzącego się z domową szarlotką. 
  • działa odkażająco - hamuje rozwój bakterii
  • zawiera sporo chromu - dzięki któremu mamy mniejszą ochotę na słodycze 
  • zawiera błonnik, mangan, żelazo i wapń
  • jest naturalnym antykoagulantem i może zwiększyć krążenie krwi, przez co zwiększa aktywność metaboliczną
  • ma duży wpływ na regulację poziomu cukru we krwi - świetna przyprawa dla cukrzyków
  • zmniejsza też liczbę trójglicerydów, LDL i poziom całkowitego cholesterolu
  • poprawia pamięć oraz koncentrację
  • przyspiesza przemianę materii, polepsza proces trawienia oraz reguluje pracę nerek

Gdzie dodawać?
Korzenny cynamon doskonale podkreśli smak deserów. Można dodawać go również do grzanego piwa lub wina, herbaty oraz kawy.


GOŹDZIKI

Korzenny zapach goździków sprawia, że od razu robi nam się cieplej na sercu. Jest składnikiem wielu jesiennych i zimowych dań.
  • zwalczają wolne rodniki i oczyszczają organizm z toksyn
  • wspomagają układ odpornościowy i zwalczają infekcje
  • bogate w witaminę A i C
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej
  • wspomagają produkcję insuliny, a przy tym obniżają poziom cholesterolu

Gdzie dodawać?
Goździki sprawdzą się idealnie jako dodatek do herbaty i kawy, ale również możemy użyć go do ciast.




Miał być krótki post, a wyszło jak zawsze :) mam nadzieję, że się nie gniewacie a co najważniejsze, że przekonałam Was do stosowania tych przypraw w Waszym codziennym jadłospisie. Trzymajcie się ciepło, bo na dworze strasznie mroźno! 

Buziaki i do następnego! 

10 komentarzy:

  1. Świetne zestawienie. Ja często dodaję powyższe przyprawy do przygotowywanych potraw a w chłodne wieczory piję herbatę z imbirem, którą uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. herbata z imbirem na chłodne wieczory jest idealna! :D

      Usuń
  2. Po przeczytaniu od razu robi się cieplej👍😊Proszę o więcej artykulow👍😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny artykuł. Przydatne informacje, o których wcześniej nie słyszałam. Muszę wdrożyć to do swojej diety :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Anoo teraz cieplej ale ciągle warto z tego korzystać :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przydatny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mi się to przyda bardziej pod kątem tego czego nie jeść. Mam bardzo dobry metabolizm, a chce przybrać coś na masie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. ja uwielbiam te produkty nigdy z nimi nie bylo problemow!

    OdpowiedzUsuń
  8. Super wpis! Wyżej wymienione przyprawy powinniśmy na stałe wprowadzić do swojej diety.

    OdpowiedzUsuń