środa, 8 stycznia 2020

Pływanie w płetwach.


Witajcie 
w pierwszym poście w 2020 roku! :) Na początku chciałabym zarówno Wam jak i sobie życzyć wszystkiego najlepszego w Nowym Roku, samych sukcesów, dużo zdrowia i konsekwencji w realizowaniu celów. Dość długo mnie tu nie było, za to wracam do Was z moim absolutnym odkryciem ostatnich tygodni. Jak już się pewnie domyślacie po tytule postu, jest to pływanie w płetwach. Niby wszystkim nam doskonale jest znany widok pływaków na basenie, którzy w swoich torbach ze sprzętem często przynoszą płetwy, jednak ja zawsze uważałam, że są one zarezerwowane głównie dla tych bardziej zaawansowanych. Jakie było moje zdziwienie, gdy jeden z trenerów zaproponował mi włączenie do swojego pływania chociaż kilku długości właśnie w płetwach. Od tego momentu całkowicie przepadłam, dlatego dziś zapraszam Was na post o tym dlaczego warto podczas treningu pływać w płetwach oraz od czego w ogóle zacząć, żeby to pływanie przynosiło korzyści, a przy tym było dla nas przyjemnym urozmaiceniem treningu. Zapraszam :)


Jedno jest pewne. Jeśli w torbie na basen ma się znaleźć jeden przedmiot, który jest najlepszy do poprawy techniki i wydajności pływania, to są to właśnie płetwy! zatem...


DLACZEGO WARTO PŁYWAĆ W PŁETWACH?

Poprawia technikę kopnięcia.

Jeśli podobnie jak ja i pewnie większość pływaków masz problem z prawidłową techniką kopnięcia, płetwy są właśnie dla Ciebie. Ważne aby kopnięcie było krótkie i szybkie, nogi raczej proste a cała siła kopnięcia wychodziła z bioder. Tego właśnie nauczysz się pływając w płetwach, a przy tym lepiej zaangażujesz ścięgna podkolanowe, pośladki i mięśnie dolnej części pleców. Dodanie oporu pomoże poprawić Ci technikę, wzmocni mięśnie co znacząco poprawi Twoją szybkość i wytrzymałość. 
Zwiększa elastyczność stawu skokowego. 

Dlatego nie zapominaj o jego rozgrzaniu przed pływaniem! Jak już wspomniałam wcześniej, efektywne kopnięcie jest krótkie i szybkie, a do tego potrzebujesz prostych nóg i co najważniejsze wysokiej elastyczności stawu skokowego. W tym przypadku również świetnie sprawdzą się płetwy, które zwiększają adaptację kostki do efektywniejszego trzepotania i wykopu, a dodatkowy opór wzmocni odpowiednią technikę tych kopnięć.
Zmniejsza obciążenie górnej części ciała.

Płetwy zapewniają dodatkowy napęd, który zmniejsza obciążenie ramion podczas treningu, co pozwala też popracować nad ulepszeniem ich techniki.
Poprawia pozycję ciała w wodzie. 

Jednym z głównych czynników różniących pływaków na różnych stopniach zaawansowania jest właśnie pozycja ciała w wodzie. Pływanie w płetwach dodając prędkości, znacząco poprawia pozycję ciała, a także uczy je, jak szybciej pływać na powierzchni wody. 
Zwiększa siłę i wytrzymałość.

Nie ma wątpliwości, że w płetwach pływasz zdecydowanie szybciej. Dają one uczucie prędkości, sprawiają, że płyniesz nie tylko szybciej ale też dużo dłużej, co buduje Twoją wytrzymałość. A ich dodatkowy opór świetnie buduje Twoją siłę i moc pływania.
Pozwala spalić dużo więcej kalorii niż zwykłe pływanie.

Pływając w płetwach podnosi się nasze tętno, co przyczynia się do wydajniejszego treningu oraz większej ilości spalonych kalorii.
Świetnie kształtuje biodra i nogi.

Pływanie w płetwach zdecydowanie lepiej angażuje mięśnie pośladków i nóg. Dzięki czemu poprawia się ich ich kształt a skóra w tych partiach staje się widocznie bardziej napięta i jędrna.
To świetna zabawa! 

Szybkie pływanie to super zabawa. Dodatkowo używając płetw możesz wykonywać w wodzie dużo więcej ćwiczeń technicznych, co polepsza twoje pływanie, urozmaica trening i nie pozwala Ci się nudzić :)

JAK ZACZĄĆ?

Najważniejszymi aspektami na które warto zwracać uwagę przy wyborze płetw jest ich długość i elastyczność. 

DŁUGOŚĆ PŁETWY
Jest to chyba najważniejszy czynnik przy wyborze płetw, ponieważ to znacząco wpływa technikę oraz prędkość pływania w nich.
Krótkie płetwy są idealne do codziennych treningów, za to długie świetnie sprawdzą się przy nurkowaniu, przy pracy nad podwodnym kopnięciu delfina oraz przy uczeniu się falowania ciała.
Krótkie płetwy dodają prędkości i pomagają udoskonalić technikę kopnięć, zapewniając jednocześnie świetny trening cardio w wodzie, co przyczynia się do wzmocnienia pracy serca. Natomiast długie płetwy umożliwiają szybsze poruszanie się ze zmniejszonym tempem kopnięć, co wykorzystywane jest głównie w nurkowaniu. Dlatego w moim przypadku, kiedy to chcę poprawić technikę pływania oraz spalić więcej kalorii, zdecydowanie lepszym wyborem będą krótkie płetwy.

ELASTYCZNOŚĆ
Ważne jest aby pod koniec dnia po skończonym treningu czuć się komfortowo. Sztywne płetwy w prawdzie pozwolą Ci być naprawdę szybkim, jednak po treningu możesz odczuwać ból stóp, mięśni oaz nadmierne zmęczenie. Z kolei kiedy płetwy są zbyt miękkie, efekty Twojego pływania nie będą  już tak dobre. Elastyczność płetw powinieneś dobrać do Twoich preferencji i poziomu wytrenowania. Ja uwielbiam czuć zmęczenie po dobrym treningu, dlatego wybrałam dość sztywne płetwy, co na początku powodowało u mnie silny ból stóp, jednak z treningu na trening jest coraz lepiej i jestem zadowolona ze swojego wyboru.

Podsumowując... Podczas pływania naprawdę warto od czasu do czasu wykorzystać płetwy. Jednak ważne jest, aby nie uzależnić się od wykorzystywania jakiegokolwiek sprzętu w treningach. Jeśli jesteś bardziej zaawansowanym pływakiem i chcesz popracować nad wytrzymałością, czas pływania w płetwach nie powinien przekraczać 50% całkowitej objętości treningu. W niektóre dni możesz po prostu o nich zapomnieć, albo przepłynąć w nich tylko kilka długości i koniecznie pamiętaj o rozgrzewce! W dni kiedy planujesz pływać w płetwach, dobrze rozgrzej staw skokowy. 
Nie bój się korzystać z wielu sprzętów dostępnych dla pływaków, zainteresuj się nimi i stwórz własny plan treningu nie pozwalając na rutynę. 

Dobrej zabawy i przyjemnego pływania! :)
Ania


2 komentarze:

  1. Pamiętam, jak na studiach miałam okazję pływać w płetwach w ramach zajęć na AWF, super sprawa! Uwielbiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również kiedyś miałam okazję pływać w płetwach i było super

    OdpowiedzUsuń