piątek, 23 stycznia 2015

SuperFoods: Spirulina!

Witajcie! 

Jak już wcześniej wielokrotnie wspominałam, od pewnego czasu zdecydowanie uważniej przyglądam się temu co jem. Chciałabym aby moje jedzenie miało nie tylko walory smakowe i było niskokaloryczne ale przy okazji dostarczało mi wielu witamin i mikroelementów. W związku z tym zdecydowanie więcej zaczęłam czytać na temat zdrowej, nie przetworzonej diety. Stąd pomysł na wprowadzenie na bloga serii postów o zdrowej żywności "SuperFoods", będę w nich omawiała wiele bardzo zdrowych i pozytywnie wpływających na nasz organizm produktów. Często nie zdajemy sobie sprawy, że tak naprawdę doskonale znane nam produkty są tak bogate w te cenne składniki odżywcze. 
Na początku krótko zacznę o tym, czym właściwie jest Super Żywność, a tematem przewodnim dzisiejszego postu będzie Spirulina, dotychczas mało znana alga mająca świetny wpływ na nasz organizm. 
Mam nadzieję, że ta seria przypadnie Wam do gustu a co najważniejsze postaracie się chociaż niektóre z tych produktów włączyć do swojej codziennej diety! :) Zapraszam! 


Superfoods 
(superżywność) określa się produkty spożywcze, które są bogate w składniki odżywcze i przez to korzystne dla naszego zdrowia. Są nimi między innymi witaminy, składniki mineralne, atyoksydanty, aminokwasy i białka, enzymy, wielonasycone kwasy tłuszczowe i błonnik pokarmowy. Ponadto żywność ta jest zazwyczaj pochodzenia naturalnego i nie jest przetworzona. Najlepsze działanie wykazuje spożywanie na surowo, ponieważ wówczas zachowuje swoje najcenniejsze składniki. Procesy technologiczne, w tym gotowanie, mogą zniszczyć jej korzystne właściwości. Codzienne włączanie jej do menu wzmacnia układ odpornościowy, a w połączeniu z odpowiednią ilością aktywności ruchowej pomaga zmniejszyć ryzyko większości chorób, w tym m.in. chorób serca, nadciśnienia, cukrzycy czy nowotworów.

źródło: sante.pl

Co to jest Spirulina? 

Spirulina to niebieskozielona alga, której walory odżywcze i prozdrowotne doceniali już Aztekowie i mieszkańcy Afryki. Składniki spiruliny tworzą unikalną kompozycję substancji cennych dla naszego organizmu, co sprawia, że stanowi ona najwyższej jakości suplement diety. Zawarte w spirulinie pełnowartościowe białko (z zestawem 18 aminokwasów) stanowi minimum 60% objętości preparatu. Spirulina jest też naturalnym źródłem łatwo przyswajalnego żelaza. Jest też bardzo ceniona w przemyśle kosmetycznym.


Działanie spiruliny:

- obniża stężenie cholesterolu we krwi
- zawiera pełnowartościowe białko
- oczyszcza organizm z toksyn
- wspomaga przemiany metaboliczne i procesy trawienia
- pomaga w leczeniu otyłości, cukrzycy i nadciśnienia
- wzmacnia układ odpornościowy
- wykazuje działanie przeciwzapalne
- zwiększa wytwarzanie czerwonych krwinek, dzięki temu chroni przed anemią
- wykazuje właściwości przeciwwirusowe
- skutecznie hamuje rozwój nowotworów oraz wspomaga proces leczenia chorób nowotworowych
- chroni przed rozwojem chorób układu krążenia
- świetnie odżywia mózg
- wzmacnia włosy, skórę i paznokcie
- obniża poziom cukru we krwi
- wspomaga kontrolę wagi
- posiada łatwo przyswajalne dla organizmu witaminy, zwłaszcza witaminy z grupy B, a także E i beta-karoten. Nie brakuje w niej również minerałów: żelaza, manganu, cynku, miedzi, selenu.


W jakiej postaci można kupić spirulinę? 

Najczęściej można ją znaleźć w tabletkach, jednak jest również dostępna w postaci proszku (jest wtedy zdecydowanie lepiej przyswajalna). Do mnie zdecydowanie lepiej przemawia ta w proszku.

Spirulina w tabletkach 600 sztuk (150g) - 49,00 zł  link
Spirulina w proszku (200g) - 40,50 zł  link


Dawkowanie: 

To już zależy tak naprawdę od producenta. W tych które podałam zaleca się przyjmowanie 3 razy dziennie od 1 do 2 tabletek czyli w sumie 6 na dobę, co jest dla mnie przerażającą liczbą... natomiast jeśli chodzi o spirulinę w proszku to jest to jedna płaska łyżeczka czyli ok. 1,5g na dobę.


Jak to jeść? 

Oczywiście jeśli chodzi tutaj o spirulinę w tabletkach to nie ma w tym większej filozofii :)
Schody zaczynają się dopiero przy proszku i tu zdecydowanie odradzam zjadanie jej "suchej" łyżeczką.
Najlepszym sposobem, który jednocześnie ja stosuje jest przyjmowanie jej w koktajlu, w zasadzie nie zmienia jego smaku, jedynie sprawia że staje się on bardziej zielony!


I tutaj jeden z moich ulubionych przepisów na zielony koktajl z użyciem spiruliny! :)



Do blendera wrzucamy:
- garść szpinaku 
- 2 daktyle (jeśli jest za mało słodki)
- 1 banan
- ok. 150 ml mleka migdałowego lub sojowego
- łyżeczkę spiruliny
Wszystko blendujemy i wychodzi pyszny koktajl.
Smacznego!



Mam nadzieję, że nowa seria przypadła Wam do gustu! 
Trzymajcie się ciepło i do następnego..
Paaa :*

5 komentarzy:

  1. Super :)
    Zapraszam serdecznie TU
    http://fitella.blogspot.com/
    Dieta fit, przepisy, ćwiczenia, naturalne kosmetyki ♥

    OdpowiedzUsuń
  2. Wypróbowałam przepis. Bardzo dobry koktajl, tyle tylko, że faktycznie troszkę drogi;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Spirulina na dzień dzisiejszy jest dla mnie za droga..

    OdpowiedzUsuń
  4. nigdy tego nie zażywałam, ale jakośc sceptycznie do tego podchodzę.

    OdpowiedzUsuń